søndag 9. august 2015

Særdeles standhaftig strikker saluterer seg selv!

Her om dagen hadde jeg et ærend i den lokale garnbutikken, ikke for å kjøpe garn, men fordi jeg trengte knapper til Morfartrøjen fra Babystrik på pinde 3 som er under (langsom) montering. Og borrelås, men det er en annen historie som ikke har noe med strikking å gjøre (borrelås på strikkeplagg - for en uhyrlig tanke!).

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noe garn, men uheldigvis for meg har garnbutikken skjønt at å stille ut lekkert garn er et godt salgstriks, så der jeg nærmest snublet over en koffert med Mandarin Naturell og Sandnes' hefte "Kluter" på vei ut av butikken var det først etter et kvarter med forhandlinger med meg selv og med en gedigen kraftanstrengelse jeg greide å slite meg løs. Jeg sto som fortrollet og stirret på de fine fargene - mint, sjøgrønt, karrygult og rødlilla ... 

Og da jeg endelig klarte å frigjøre meg fra koffertens sirenesang og nesten hadde kommet meg til utgangsdøra - BÆM, salgskurven lyste mot meg. Ikke med så mange godbiter, noe alpakka i kjedelige gråbrune farger, utdatert mohairgarn i fersken og andre pasteller var det lett å vrake, men der lå det også to nøster Smart i en deilig farge (rødlilla igjen, og nesten samme farge som kjolen jeg hadde på meg!). Jeg liker strengt tatt ikke Smart, jeg prøver i det hele tatt å unngå superwashgarn annet enn til sokker (jeg har til gjengjeld et anselig lager med sokkegarn), men fargen! Fargen!

Men jeg klarte å rive meg løs nok en gang. Garnets forføreriske evner bet ikke på meg denne gangen! Riktignok måtte jeg bruke noen strategier for å få det til:

1) Sier til meg selv at jeg har fire relativt nylig påbegynte prosjekter hjemme. Relativt svak preventiv virkning av denne tanken, er jeg redd. "Men jeg vil strikke KLUTER" roper en annen og mye mer trassig stemme.

2) Sier til meg selv at nå har jeg snart nådd null i garnlagerregnskapet mitt for garn ut og garn inn i år, og føyer oppmuntrende til: "Jeg er jammen flink!" Men den andre stemmen sier: "Pøh, de få nøstene der strikker jeg opp på en-to-tre, så. Og jeg vil strikke KLUTER!"

3) Sier til meg selv at jeg kan kjøpe senere, som belønning når jeg har gjort unna litt mer rydding og kasting her hjemme og har blitt kvitt mer av garnlageret. Da er det mye mer tilfredsstillende å sette seg ned med nytt, fint garn! Og den andre stemmen sier: "DEAL! Men da skal jeg ha noe annet nå altså!"

Heldigvis lot stemme nr. to seg berolige av innkjøp av selvpleieprodukter, jeg lot være å fortelle den at dette var ting jeg trengte og ergo ville kjøpt uansett. Så da jeg kom til Pickles-butikken klarte jeg jammenmeg å gå forbi salgskurvene der også!

Og snipp snapp snute, så var en liten historie om å ikke kjøpe garn ute ;)



PS: Jeg kom ikke helt tomhendt hjem, se de fine knappene til Morfartrøjen, og på biblioteket lå det  en strikkebok med fine oppskrifter og ventet på meg!

PS II: Jeg lover at neste blogginnlegg som kommer fra meg inneholder et ferdig strikket produkt! Jeg har bare noen utfordringer med blogistikken ...





14 kommentarer:

  1. Veldig flink! Det krever en god del viljestyrke med sånne fristelser! Jeg har en stemme som hele tiden som vil at jeg skal kjøpe garn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er hardt å motstå iblant, men samtidig litt tilfredsstillende å trene viljestyrken :)

      Slett
  2. Hehe, det er et hardt liv! Jeg klarte ikke å gå forbi heftet og naturell-kurven (hun i butikken kunne opplyse om at klutgarn ikke selger fra hylle, det MÅ ligge i kurver. Altså ikke tilfeldig at du ble frista.) og har hatt helt klutdilla i sommer ;)
    Fine knapper du fikk kjøpt, de må bli perfekt til morfartrøyen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, det visste jeg ikke! Skikkelig salgstaktikk altså ...! Jeg har sett klutene dine, de er kjempefine og har sikkert vært med på å påvirke klutstrikkelysten min også ;)

      Slett
  3. O, styrke! Gått på smell etter smell denne sommeren, jeg. Skylder på været 😅 *kremt*

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en veldig god unnskyldning, synes jeg :D Det ble litt mer strikking i sommer enn jeg hadde forestilt meg, i alle fall!

      Slett
  4. Hihi, kjenner meg altfor godt igjen i denne indre kampen. Selv om jeg ikke skal ha noe, går jeg jo inn i hobbybutikkene likevel... De siste månedene har jeg vært så flink (syns jeg selv;), har ryddet i garnlageret og levert inn en hel haug med hele garnnøster. Med alle tilgodelappene blir garnhandelen nå "gratis" ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo ikke noe som er bedre enn gratis garn :D Flink er du!

      Slett
  5. Gratulere deg :-))) i alle fall... det var riktig ikke å kjøpe masse, masse, masse...
    Igjen... vi må lære å ha med mindre nytelse,,, fantastiske knapper :-))
    Gleder meg å se din strikketøy. Kos deg. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  6. Hihi, sånn er det! Fin allitterasjon i tittelen, forresten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, godt det ikke bare er meg! Og takk, morsomt å bokstavrime litt :D

      Slett
  7. Applaus for alliterasjonoverskriften!

    SvarSlett

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...